به تایپ - تایپ در دستان شما

بوسیله گزارش همشهری آنلاین بوسیله نقل از سبزینه، حسین روایتی از جنگل بخاطر ما می گوید که داخل عین ناباوری باید شنید؛ می گوید قاچاقچی چوب به راحتی از نیمه های شب بوسیله جنگل خورده و هنوز پس از ۲۰ ساعت برنگشته، انگار دل ندارد ببیند در بیشه های هیرکانی درختی سرپا باقی مانده، باید تامین شود همه درختان ۱۰۰ تا یک میلیون ساله حد شده اند.

قاچاقچی های لوح آنقدر خیالشان مرده است که درختان بر جاده را حد می کنند و جاده جنگلی بست می شود. چوب راش با قطر ۷۰سانتی متری را وسط جاده جنگلی منتهی بوسیله معدن زغال حجر که در بالاترین خال بیرونی جنگل های سیرت قرار دارد، افسون شده می کنند و جلوی عبور ماشین های سنگین حمل زغال سنگ را می گیرند و تو مواردی حتی با وقاحت از رانندگان حمل مواد معدنی می خواهند که کمکشان کنند تا تخته ها را نوک تیز تیز از وسط جاده جمع کنند.

حسین با چشمان گریان از تهی شدن بیشه ها می گوید: نمی دانم چگونه جلوی چشم مأموران منابع طبیعی وارد جنگل های بکر مازندران می شوند و با بود ثبت دوربین های منابع طبیعی و گزارش جنگل بانان، عاری هیچگاه واهمه ای وهله سه تنی چوب راش و توسکا را به نیسان می بندند و جنگل را به تیر چوب بری های رها از نظارت ترک می کنند. تخته راش را با ارزش ناچیز کیلویی حداقل دو هزار و ۵۰۰ تومان و توسکا با قیمت کیلویی دو هزاره و ۲۰۰ تومان را به مزایده می گذارند و هر چوب بری که ارزش بالاتری پیشنهاد دهد، نم این مزایده خواهد بود.

چینی ها یک گزند المثل دارند که می گوید «اگرچه تو بر نیستان عمر می کنی، ولی ناموس چوب را بدان». اما فداکار حاشیه نشینان بیشه های خصیصه نه عزب حیثیت جنگل را نمی دانند، بلکه با بی رحمی هرچه بیش تر با وجود جنگل بانان و مأموران منابع طبیعی، درختان را شکار می کنند؛ دقیقاً داخل همین هفته ای که گذشت درختی ۱۳۰ساله با قطر ۸۰سانتی متری را درون میانه جاده جنگلی رها کردند و تازه با پُررویی هرچه بیش پر حرارت از رانندگان معدن کمک خواسته اند تا بخاطر جابه جایی لوح های قاچاق به کمکشان بیایند.

وقتی مأمور منابع غریزی این موضوع را به سرجنگل بانی اطلاع می دهد، داخل جواب به او می گوید: این اتفاق داخل محدوده ذیل نگاهداری او رخساره نگرفته، بنابراین نمی تواند کاری عمل دهد. به گفته حسین، مأمور منابع طبیعی که تو محدوده سری ۶، ۷ و ۱۱ (سطح بیش از ۵۰۰ هکتار از جنگل های هیرکانی در محدوده چمستان) فعالیت دارد، بیشه های مازندران مختار شده اند که شاهد آن بوسیله نشانی شهید فعالیت آزادانه ۱۰ قاچاقچی چوب تنها در سطح ۲۰۰ هکتار از جنگل های منطقه آمل تو استان مازندران است.

حاشیه نشینان بیکار جنگل دست تو دست تخته برهای متخلف داده و شب هنگام روز حداقل از یک منطقه ۵۰۰ هکتاری در غرب جاده هراز (رودخانه هراز تا جوربند) ۲۰ تا ۲۵ تنه چوب صنعتی قاچاق از جنگل بیرون می کنند، بوسیله عبارت دیگر اگر قاچاقچی با یک اره موتوری کاردان روزانه ۱۰ساعت کار کند، در کشش یک هفته ۴۰۰ شجر پیمانه و آماده حمل می شود.

به گفته مأمور منابع طبیعی، گستاخی قاچاقچیان چوب بوسیله حدی رسیده که نیسان توقیف شده با جنین پر از کاتین (لوح آلات جنگلی) را شب هنگام بیرون می آورند و مستقر است که عوامل دوباره دستگیر می شوند، ولی کاتین آن ها تبدیل به هیزم بی آب می شود و با جریمه ای اندک آزاد می شود و بدتر آن که بیش از قبل نخست به فرمان قاچاق چوب می کنند.

به گفته مأمور منابع طبیعی کوشا درون منطقه جنگلی چمستان، برخی نیستان بانان با وجود اخذ حقوق ۱۰ میلیون تومانی با قاچاقچیان تخته همکاری می کنند، به این زیبایی که یا تعداد چوب های قاچاق کشف شده کمتر تری در ضبط گیرایی بخاطر اخبار به دادگستری درج می کنند، یا آن را نادیده می گیرند.

حسین پارسا است روند نگاهداری و مراقبت از جنگل های سیرت پس از آغاز اجرای طرح تنفس جنگل دستخوش مشکلات متعددی شده است؛ چرا که اندوه تعداد نیروهای منابع غریزی برای حفاظت کم است و هم واگذاری حفاظت به باهم اتحاد کردن چوب و کاغذ در استان مازندران با اما و اگرهای یدکی همراه شده است. بیشه های شمال درحال لقمه تکه شدن است

جنگل های وارسته شده خصیصه همچون لاشه حیوان توسط لاشخورها درحال خرده خرده شدن است. دیگر نه عزب جنگل، بلکه حیات وحش آن اندوه در امان نیست. به گفته مأمور منابع غریزی محدوده جنگل های نور داخل استان مازندران، از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر حزن زمان با منفصل زادآوری آهوان، قاچاقچیان حیوانات غم به قاچاقچیان لوح افزایش می شوند.

او تنها تو این دوره زمانی شاهد بوده که ۱۰ خودروی حامل گوشت آهوها از این منطقه جنگلی بیرون شده اند و درون این زمان نیرویی از هوا زیست استان برای سرکشی نیامده است؛ این قاچاقچیان بی داد صدای آهوی ماده را تقلید می کنند تا آهوهای نر را درون منفصل جفت گیری بوسیله جانب خود بکشانند و سپس آن را شکارگاه می کنند و گوشت آن را با مقدار گزاف به خریداران می فروشند.

برخی انسان خواسته اند سفت و سخت با مقطوع النسل کنندگان جنگل های شمال تلاقی شود. یک شهروند که خود شاهد قاچاق چوب در منطقه جنگلی تالش داخل استان گیلان بوده گفت: متأسفانه از بین بردن نیستان ها و قاچاق چوب درون ایام کرونایی به وضوح تو شمال دیده می شود. ضرورت تعیین مجازات حبس ابد برای تخریب کنندگان جنگل

دیگر شهروند سیرت کشور هم خواسته که گوشمالی حبس قدیم برای تخریب کنندگان بیشه های سیرت در نظر خمود شود و گفته است که اگر هوا زیست و اداره نیستان ها و مراتع رسیدگی نکنند، آیا مردم عادی باید این کار را ایفا دهند؟

شهروند دیگر این سوال را مطرح کرده که چرا جلوی مافیا و دلال که با خرابکاری جنگل به ایران صدمه می زنند اندوهناک نمی شود؟ و معتقد است دست قاچاقچیان چوب با نیستان بانی توی یک کاسه است و درآمد را بین خودشان تقسیم می کنند. یک مخاطب احساسش را نسبت بوسیله قاچاقچیان چوب این روش اعتراف کرده که چگونه یک مردم دلش می آید موجود بوسیله این تزیین را که سراسر خاصیت است، نابود کند؛ چقدر باید سنگدل باشند، این آدم های بی باطن باید به اشد گوشمالی برسند، چرا که ما مسئولیم. طبیعت ایران در حال از بین رفتن است

یک شهروند از وضعیت قاچاق تخته شکایت دارد و معتقد است کل فطرت ایران توسط بساز و بفروش ها، قاچاقچیان خاک و لوح و... در حال از بین رفتن است. شمال ایران با ویلاسازی های متراکم و بدون نظارت و قاچاق چوب و ماهی گیری های غیرمجاز نابود شده است. این ها تنخواه ملی هستند، با همین طبیعت و توریسم می شود سه تا چهار برابر پول نفت درآمدزایی کرد. حداقل از این منابع زنهار شود، تا اینکه با الزام توسط نیروی انتظامی و هوا بانان. شهروندی که احتمالاً گیلانی است و داخل این استان زندگی می کند، از شرایط قاچاق کوهمیز در آن استان نیز گلایه مند است و از شواهدش در ربط با قاچاق چوب می گوید. او هر زمان در استان گیلان از ساختمان بیرون می رود چهار تا پنج کامیون می بیند که در حال بازی کردن چوب ها هستند. او تعجب می درنگ از این که مگر چند تولیدی وابسته به لوح درون کشور وجود دارد؟ فعالیت فعالان فضا زیست امنیتی نشود

محمد درویش، مدیر کل پیشین مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست خواسته است که فعالیت فعالان محیط زیست امنیتی نشود و پیشنهاد داده شماره سه گانه رقمی از سوی سازمان بیشه ها تمجید شود و از آدم خواسته شود در صورت مشاهده قاچاق تخته گزارش دهند و علاوه بر آن به آن ها کد ردیابی داده شود تا انگیزش به امتداد همکاریشان شوند و ببینند که پیگیری شان مولود ای داشته و نمایشی نیست.

این فعال محیط زیست گفت: کل پرسنل سازمان جنگل ها درون سراسر ایران حدود ۱۴ هزار نفر هستند که از این تعداد حدود چهار هزار نفر جنگل بان و قرق بان در بیشه های سراسر ایران مأمور حفاظت از بیشه ها هستند؛ از این تعداد حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد در بیشه های خصیصه فعالیت می کنند که این تعداد کم است و برای حفاظت کفاف نمی دهد. چگونه می توانیم نسبت به نابودی درختان هیرکانی سکوت کنیم؟

محمد متینی زاده، بدنه هیئت علمی دایره تحقیقات نیستان ها و مراتع ناحیه با طرح این سوال که چگونه می توانیم نسبت بوسیله از دست رفتن درختان هیرکانی آرام باشیم، تصریح کرد: جنگل بانان و همه آن هایی که در موسسات و مراکز پژوهشی، دایره بیشه ها و ادارات منابع طبیعی و دانشگاه های مرتبط می کوشند، برای حفاظت خردمندانه از جنگل ها کافی نیستند، این جنگل ها بخاطر ماندن و بهره مند کردن ما و نسل های پس از ما از خدمات بی مانندشان به عزمی بلند، پیگیری مجدانه و خواستن های طولانی نشدنی از سوی همه انسان ایران احتیاج دارند.

وی با تأکید بر این که درون چند دهه گذشته توسعه جوامع شهری و روستایی، کشاورزی و پدیده ویلانشینی به کمیت و کیفیت این اکوسیستم بوسیله شدت آسیب ملتفت کرده است، تکثیر کرد: ائتلاف بسیار ناگوار بوسیله گسسته شدن بیشه ها و از دست رفتن یکپارچگی آن منجر می شود که این خود مخاطرات را برای جنگل و ساکنان سبزش متجاوز سرعت می بخشد.

این دکتر جنگل داری به معرفی جنگل های هیرکانی و ارزش آن پرداخت و گفت: نیستان های ناب هیرکانی از لخت جنگل های جهان محسوب می شوند که از عصر یخبندان و نابودی و ضعف آن دوره نجات یافتهاند، یعنی ما در هیرکانی با جنس­ها و گونه هایی روبه رو هستیم که قدمتشان بسیار دیرین (گفته می شود تا ۴۰ میلیون سال) است. ۸۰ طرز درختی (بوسیله طور عمده پهن تجهیزات) و ۵۰ گونه درختچه ای به صورت طبیعی در این جنگل ها یافت می شود؛ در حال مهیا ۱۵۰ گونه بومی درختی و بوته ای در جنگل هیرکانی بود دارد.

خزان درختان جنگلی سال هاست که مطلع شده و حداقل تو ۴۰ سال اخیر سطح جنگل های هیرکانی از سه میلیون و ۶۰۰ هزاره هکتار به حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار یعنی تقریباً به نصف روان است.

متینی زاده از مشهورترین درختان این جنگل نام برد و افزود: راش، بلوط، توسکا، ممرز، افرا، انجیلی، نارون، زبان گنجشک، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار، شمشاد، لرگ، لیلکی، خرمندی، آزاد، انجیر و از درختچه هایش به ازگیل، زالزالک، زغال اخته، آلوچه وحشی، انار، جل، خاس، کوله خاس، سیب وحشی و... از یکسره این جنس درختان هستند که حتی دیدن نامشان سبز، پرهیبت، آرامشبخش و روح نواز است. جنگل های هیرکانی که از حوالی یخبندان زمین و میلیون ها سال قبل جان سالم بدر برده اند و بوسیله سال ۱۴۰۰ نزدیک شده اند، فکر کردن نمی کردند این گونه داخل صد ۲۱، قرن فن شناسی و فناوری، آگاهانه ریشه به تیشه موجودی زده شود.
  • ۹۹/۰۵/۲۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی