به تایپ - تایپ در دستان شما

ویروس کرونا به ویژه درون فضاهای بسته ازطریق هوا منتشر می شود. هرچند این ویروس به اندازه ی سرخک واگیردار نیست؛ دانشمندان اکنون بوسیله نقش آئروسل ها در ارجاع کووید ۱۹ آشکارا اذعان می کنند. آئروسل ها، ذرات بیش ریزی هستند که در پی بازدم فرد آلوده منتشر می شوند و داخل هوای محیط های داخلی معلق باقی می شبیه. اما احاله آئروسل (هوابرد) ویروس کرونا چگونه انجام می شود و بنیادی تر اینکه چگونه می قابلیت آن را متوقف کرد؟

در حال حاضر مقام های بهداشتی سه عامل واگذاری ویروس کرونا را به رسمیت می شناسند: قطرک ها خواه جرعه های بسیار کوچک ناشی از صحبت کردن یا سرفه که می توانند به چشم ها، دهان خواه دماغ افراد ایستاده در نزدیکی شخص آلوده راه جلوه گر کنند. سطوح آلوده (ناقل بی جان)؛ البته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) اشاره می کند که انتشار از سطوح آلوده، نامحتمل ترین وضع ستاندن ویروس است.    

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های اروپا (ECDC) با اشاره به اینکه هیچ تک ابتلایی بوسیله کووید ۱۹ ازطریق ناقل های بی جان مشاهده نشده است، نتیجه گیری CDC را تأیید می کند. رویه سوم ارجاع ویروس کرونا، انتشار آئروسل است؛ ذرات نامرئی که از دهان بیمار کووید ۱۹ خارج می شوند و دیگران با بو کردن آن ها به ویروس آلوده می شوند. عاری تهویه، آئروسل ها درون فضا پاندول باقی می مانند و با گذر زمان تراکم آن ها اضافه پیدا می درنگ.

تنفس، صحبت و نعره زدن

داخل ابتدای دنیاگیری کووید ۱۹، فرض می شد قطره های بزرگی که هنگام سرفه یا عطسه بوسیله خارج می فرستیم، عامل اصلی ارجاع ویروس کرونا هستند. اما اکنون می دانیم فریاد زدن و آواز خواندن در فضاهای داخلی و فاقد تهویه ی مفت تو طولانی مدت، کار بزرگ پراکندن ویروس را افزایش می دهد؛ مربوط به هنگام گپ کردن ۵۰ مقابل بیشتر از وقتی که اصلا حرف نمی زنیم، ذرات ویروسی منتشر می کنیم. این آئروسل ها اگر ازطریق تهویه پراکنده نشوند، بسیار متراکم می شوند و همین امر ریسک آلودگی را تکثیر می دهد.

دانشمندان نشان داده اند که این ذرات بسیار ریز پاندول در فضا (که حتی با نفس کشیدن سهل غصه در فضا منتشر می شوند و می توانند در قیافه استفاده ی نامناسب از ماسک بوسیله بیرون درز کنند)، قادر بوسیله آلوده کردن افرادی هستند که بوسیله مدت متجاوز از چند دقیقه درون سو ۵ متری شخص آلوده پیشگاه داشته اند. درون شهید زیر، چگونگی افزایش سربزرگی ترویج ویروس داخل وضعیت های مختلف تشریح شده است.



در عزل بهار، مقام های بهداشتی داخل تمرکز پیاده شدن انتقال آئروسل ناموفق بودند؛ اما مقاله های اخیر دانشمندان، موسسه بهداشت جهانی (WHO) و CDC را ناگزیر کرد ارجاع ویروس کرونا ازطریق محیط را بوسیله رسمیت بشناسند. بوسیله تازگی مقاله ای داخل نشریه ی شریف ساینس منتشر شده است که بر اساس آن، شواهد انکارناپذیری وجود دارد که انتقال هوابرد، روش حقیقی انتقال ویروس کرونا است. CDC اشاره می کند که ظاهرا آئروسل ها ذیل وضعیت خاص، افراد فراهم در فاصله ی زیاد از دو متر را آلوده کرده اند. این نوع انتقال تو فضاهای سپرده ای اتفاق می افتد که تهویه ی کافی ندارند.ارجاع آئروسل داخل رستوران

مسری ویروس کرونا تو مراسم و محل هایی همانند بار و رستوران، مسئول حساب مهمی از سرایت ها داخل فضا های اجتماعی است. این فضاها از کمیسیون های اصلی انتقال کووید ۱۹ محسوب می شوند؛ به نحوی که ماجرا هر شیوع در گردهمایی های ارشد همانند تشریفات وصلت به طور متوسط ۲۷ نفر را آلوده می کند؛ درحالی که این عدد درون دورهمی های خانوادگی یا دوستانه تنها ۶ نفر است. در شهید مادون می توانید چگونگی ارجاع ویروس کرونا تو کاباره را مشاهده کنید.    ارجاع آئروسل در مدرسه

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، مدارس هرچند تسهیم شکوه در انتقال ویروس کرونا ندارد، می توانند همچنان از جمله محیط های خطرناک به حساب آیند. پویایی انتقال کووید ۱۹ ازطریق آئروسل ها در کلاس درس، بسته بوسیله اینکه فرد آلوده یا بیمار صفر، دانش آموز خواه معلم است، به کلی تحول می کند. معلم ها بیش بیشتر از علم آموزان صحبت می کنند و برای اینکه صدایشان شنیده شود، آن را بالا می برند که همین امر میزان برون رفت ذرات بالفعل آلوده را چندبرابر می کند؛ درحالی که تو مقایسه، دانش آموز آلوده تنها گهگاهی گپ می کند. هرچند تهویه ی هوا در ماه های سردتر سال امکان پذیر است قلق خلق کند، انجام آن در کلاس های درس (چه بوسیله نعوظ طبیعی چه با واحد های تهویه ی مطبوع) نصیحت می شود.    

به نیت محاسبه ی احتمال انتقال ویروس بین افراد در وضعیت های درخطری که در تصاویر مشاهده می شود، از ابزاری به صیت برآوردگر انتقال هوابرد کووید استعمال شده است که گروهی از دانشمندان درون دانشگاه کلرادو آن را باریک اند. هدف این ابزار، تأکید بر اهمیت اقداماتی است که می توانند از انتقال آئروسل جلوگیری کنند. هرچند محاسبه براساس این ابزار کامل تراشیدن و متغیرهای کنش پذیر به خشکی امدن ارجاع را پوشش نمی دهد، از آن برای تشریح این مسئله مصرف شده است که چگونه می قابلیت کار بزرگ اشاعه را با دگرگونی برخی شرایط تحت کنترل تغییر رحم.

درجریان مثل سازی ها، سوژه ها فاصله ی مصون پند شده را رعایت کردند و ریسک انتقال ویروس ازطریق قطره های کوچک را از بین بردند؛ ولی اگر کامل اقدامات پیشگیرانه ی احتمالی را هم زمان به کار نگیرند، همچنان امکان پذیر است آلوده شوند؛ ازجمله تهویه ی صحیح، کاهش ملاقات ها، کاهش شمار شریک کنندگان تو گردهمایی ها و استفاده از ماسک رخ. سناریوی ایده آل، برگزاری گردهمایی تو محیط باز خواهد بود که ذرات عفونی در آن  به سرعت پراکنده می شود. اگر فاصله ی ایمن از فرد آلوده مراعات نشود، گمان انتقال ویروس چندبرابر می شود؛ بجای خطر سرایت خیر فقط از آئروسل ها، بلکه از قطره های کوچک همچنین وجود خواهد داشت.  چنانچه دو نفر بوسیله یکدیگر نزدیک باشند، حتی بوسیله کارگیری تهویه برای پراکنده سازی آئروسل ها کافی نخواهد بود.مقاله های مرتبط:تیرگی برسر اشاعه آئروسل: ویروس کرونا واقعا ازطریق هوا منتقل می شود؟معمای ابرناقل ها؛ چرا برخی بیماران کووید ۱۹ بسیار از بقیه ویروس را انتقال می دهند؟

تک بسیار برجسته درون وابستگی با درک پویایی انتقال ویروس داخل محیط های داخلی، طغیان ویروس تو ماه مارس تو یک گروه اراده در ایالت واشنگتن آمریکا است. تو آن زمان از ۱۲۰ عضو قسمت قسمت کردن منظور تنها ۶۱ نفر درون فتنه همکاری کردند و جدیت شد بور ی ایمن و اقدامات بهداشتی تکریم شود. اما افراد گروه بدون آنکه بدانند، در پرخطرترین سناریوی امکان پذیر حضور داشتند: عاری کاربرد از ماسک و تهویه، آوازخوانی و جناب در فضایی بسته به مدت کامل. تنها یک فرد آلوده ویروس را تو مدت دو روزگار و نیم بوسیله ۵۳ نفر واگذاری رحم. برخی از افرادی که آلوده شدند، تو فاصله ی ۱۴ متری از بیمار قرار داشتند؛ درنتیجه عزب نشر آئروسل، احاله ویروس به افراد مهیا در مانور گروه سرود را توجیه می بطی ء. دو تن از افرادی که ویروس را گرفتند، بعدا از دنیا رفتند.

دانشمندان پس از مطالعه ی دقیق مورد دسته سرود، توانستند محاسبه کنند که در صورت به کارگیری اقدامات پیشگیرانه داخل طبق واگذاری هوابرد، تا چه حد امکان کاهش میزان مخاطره حیات داشت. بوسیله عنوان مثال، اگر از ماسک استعمال شده بود، مخاطره انتقال می توانست به شقه کاهش یابد و به جای ۸۷ درصد، تقریبا تنها ۴۴ درصد از افراد مجهز داخل معرض ویروس قرار می گرفتند. اگر محک در زمانی کوتاه خیس و در فضایی با تهویه ی بیشتر ادا می شد، عزب دو آوازخوان بوسیله ویروس آلوده می شدند. این سناریوهای ابرانتقالی بوسیله نعوظ فزاینده به عنوان یکی از بنیادی ترین عوامل گشادگی و سرایت دنیاگیری کووید ۱۹ شناخته شده اند؛ بدین معنی که دراختیار داشتن ابزارهایی برای جلوگیری از انتقال گسترده ویروس تو چنین رویدادهایی، اهمیت بالایی داخل کنترل کووید ۱۹ دارد.
  • ۹۹/۰۸/۱۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی