به تایپ - تایپ در دستان شما

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد آنلاین، داخل بر اخبار نقیض و مخالف در تک شمار قربانیان این انفجار، علت سانحه این شکافتن تو انبار عده ۱۲ بندرگاه بیروت حتی ذهن قوم قربانیان این حادثه را اندوه بوسیله خویشتن مشغول کرده است.

به باور کارشناسان، اعلام ابتدایی و شاید شتابزده نوبت لبنان مبنی بر اشتعال مواد آتش بازی پس انداز شده در یکی از انبارهای بندر، باعث شد به روایت های مربوط باینده ای که از سوی مسئولان نشانی شد بوسیله دیده شک و وسواس نگریسته شود.

الیاس فرحات، کارشناس نظامی و امور راهبردی لبنانی، درون گفت وگو با رسانه های مختلف این کشور همچنان بر این موضوع تاکید می کند که شدت و حجم انفجار و ابر قارچ سیاق ای که درون زمان رخداد انفجار به حیات آمد و نیز رنگ صورتی ای که سپس از حادثه محیط را فرا گرفت، علامت می دهد این واقعه حاصل انفجار بمب بیش اهمیت حاوی مواد شیمیایی خواه شلیک موشکی دوربرد بوده است.

ویدئو | صدایی که ۲ روز بعد از ترکیدن بیروت در خیابان ها شنیده می شود

واکنش محسن رضایی به آستان مکرون در لبنان | مکرون باید اعتذار کند

او در ادامه، از وجود گزارش هایی در مورد حدس شکافتن ماده تی ان تی داخل این مکان صحبت می نرم: وجود چنین ماده ای در بندر مساله عجیبی نیست، لبنان نیز جزو کشورهایی است که مواد منفجره برای وزارت دفاع خود مخبر می کند و کارخانه های باروت و دینامیت سازی در ملک فعالیت می کنند که چنین وارداتی را البته زیر دید وزارت دفاع ایفا می دهند.

با این حال این ممیز پیاده شدن این عقیده است که اگر این طور انباری حیات داشته باشد، وزارت دفاع و سازمان گمرک باید از وجود آن ابتدا بوده باشند.

او در مورد موجب لباس گیری این نوع ابر در زمان عارضه انفجار بی آرامی می گوید: پدید آمدن این شکل ابر به معنای آن است که حجم زیادی از مواد منفجره در یک لحظه منفجر شده است.

با این همه، هرچه تحقیقات بیشتر پیش می جوی سناریوی رخداد ۲ ترکیدن هم قوت بیشتری می گیرد، درون حالی که راویان این سناریو پدید آمدن ابر قارچ گونه را بوسیله زمان وقوع شکافتن دوم مربوط می دانند.

در این میان، مدیر گمرک لبنان همچنان تاکید می کند علت وقوع انفجار، کانتینر حاوی نیترات آمونیوم بوده که به شدت قابل شکافتن است؛ این کانتینر پس ازآن از تخلیه درون بخش ویژه مواد شیمیایی مراقبت می شد.

او ادامه می دهد: کانتینر مذکور به برهان اختلافات قضایی بین طرف واردکننده و باهم اتحاد کردن حمل کننده، از سوی محکمه و با توجه به وجود شاکی خصوصی، اذن ترخیص معین نکرده بود.

مدیر گمرک لبنان در تک علت این فوران بزرگ توضیح می دهد: علت شدت فوران این بود که نرخ اضافی مواد مختلف کیمیایی در این انبار نگهداری می شد.

این مسئول لبنانی داخل اظهارنظر عجیبی گفته است، اصولاً کانتینر صبر نبوده در لبنان باقی بماند بلکه به عنوان کالای ترانزیت وارد کشور شده بوده، با این حال مهتر گمرک لبنان تاکید می کند از مبدأ و نشانه این کانتینر اطلاعی ندارد.

در مقابل، مدیر کنف عمومی لبنان روایت دیگری تو مورد این کانتینر دارد؛ او می گوید، کانتینر مذکور چند سالی حیات که در این بندرگاه نگهداری می شد.

این مسئول امنیتی در حقیقت حال فراهم نشد اطلاعات بیشتری راجع به محتویات این کانتینر نمایش دهد.

سامی نادر مدیر موسسه تحقیقات امور راهبردی  مشرق  نیز در گفت وگویی با رسانه های لبنان وقوع این انفجار را بی سابقه خوانده است.

او می گوید، در طول عمر خود انفجارهای اضافی را به چشم دیده، اما ماجرا چنین انفجاری در لبنان مطلقاً سابقه نداشته است.

منیر الربیع روزنامه نگار لبنانی از سناریوی تهاجم خارجی سخن می گوید و مدعی است عامل خارجی بانی تصادم این حادثه بوده است.

گرچه هم حزب الله و هم رژیم اسرائیل- به عنوان ۲ طرفی که مشمول این سناریو می شوند- هر ۲ مؤکداً پهلو درست نبودن چنین احتمالی تاکید کرده اند، اما این سناریو در بین تحلیلگران و رسانه های لبنانی طرفداران بی شماری پیدا کرده است.

منابع نزدیک بوسیله حزب الله لبنان با «تمسخر» خواندن این تجرید به روزنامه الجمهوریه لبنان خبر دادند، حزب الله هرگز خوش نویسی دریایی را برای تامین اسلحه خود برگزینی نمی کند، و حالا دیگر همه می دانند که حروف انتقال سلاح حزب الله مقبره سوریه است.

این منابع آنچه را که در این باره گفته می شود زاییده ذهن خیالپرداز صاحبان آن توصیف کردند.

از سویی منابع لشکری لبنان به شبکه تلویزیونی «ام تی وی» این سرزمین وقوف دادند، انفجار از یک جوشکاری در بندر آغاز شده است.

در این بین برخی از رسانه های لبنانی حزن با اشاعه اسنادی اطلاع دادند، این مواد درون سال ۲۰۱۳ از کشتی ای بوسیله نام «mv RHOSUS» که از مبداء گرجستان عازم موزامبیک بود، بوسیله برهان بود نقص فنی در کشتی، دفع و تا لمحه انفجار درون این انبار نگهداری می شد؛ این درون حالی است که تو سال ۲۰۱۴ مقاله ای تو مورد خطرات مراقبت از این کانتینرِ حاوی ماده نیترات آمونیوم منتشر شده بود. در همین شالوده نخستین تظاهرات اعتراضی ضد دولتی در بیروت پس از ترکیدن مهیب تصویری مسرت بخش تو بحبوحه غلیان بیروت | نوزادی که لحظه انفجار بیروت بوسیله جهان آمد بیروت چرا عروس خاورمیانه شد؟ بیانیه بنیانی جامعه مدرسین درباره دست های عقب پرده داخل فوران خون بار بیروت منبع آگاه: مکرون برخی مسئولان لبنانی را به تحریم ترساندن کرده است قبل و بعد از انفجار بیروت از دید ماهواره روسیه عکس | انفجار بیروت هم طراز با شهادت سردار سلیمانی شد ویدئو | همه لحظات تاثیرگذار انفجار خطیر بیروت در ۸۰ ثانیه
  • ۹۹/۰۵/۱۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی