به تایپ - تایپ در دستان شما

دانشمندان در بکلی دنیا با سرعت و دقت بسیار زیاد مشغول اجرا مطالعاتی خاص به امید پیداکردن واکسن ویروس کرونا (کووید ۱۹) هستند. طبق گزارش های اخیر، اکنون کبد شرکت درون مراحل پایانی آزمایش واکسن کرونا به سر می برند که سه مشارکت از آن ها با نام های سینوفارم (Sinopharm) و کن سینو (CanSino) و سینوواک بایوتک (Sinovac Biotech) در چین حضور دارند. تاکنون، هیچ واکسنی نتوانسته است از تمامی معیارهای ثالث مرحله ی کارآزمایی، یعنی بنیادی ترینِ آن ها، سربلند بیرون بیاید. این وعده از آزمایش ها میزان تأثیر واکسن و آثار درازمدت آن روی اشتی بدن انسان را دقیق بررسی می یواش. برای اجرا این مرحله، مشارکت ها باید واکسن را روی هزاران نفر داوطلب امتحان کنند و وضعیت آن ها را زیرنظر بگیرند. 

رسانه ی معتبر کوارتز درون گزارشی متاخر ادعا می درنگ گروه بایوتک ملی چین موسوم به CNBG، یکی از شرکت های تابعه ی سینوفارم، به شرکت های دولتی گفته است واکسن ها مصون هستند و کارمندان این شرکت ها می توانند از آن ها استعمال کنند. در نامه ای که شرکتی با نام چاینا ترول اسکای هولدینگ (همدستی دولتی حوزه ی سفر) ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد و آماج ۱۳۹۹) برای کارمندانش ارسال کرده است، اطلاع دادن می کند دو واکسنی که سینوفارم ظاهر کرده، ایمن و مؤثر هستند.

رسانه ی وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از منابعی که نخواسته اند نامشان فاش شود، می نویسد کارمندان آن قسمت قسمت کردن از مشارکت های دولتی که درون فرودگاه ها کار می کنند و در سفرهای بین المللی حضور می یابند، به این واکسن ها دسترسی داشته اند. بررسی نامه ی ارسال شده مدال می دهد درون هیچ یک از پاره های مجله به این موضوع اشاره نشده که واکسن های مذکور هنوز داخل حال گذراندن آزمایش های بالینی هستند. رسانه ی نیویورک تایمز در گزارشی مجزا می نویسد در اتفاقی مشابه، یکی از انبازی های بزرگ مملکت ی نفت گره با نام پتروچاینا روزنامه ای به کارمندانش ارسال کرده و به آن ها پیشنهاد داده است جزو نخستین کسانی باشند که واکسن کرونا را شهود می کنند. در این نامه، پتروچاینا اشاره ای بوسیله خطرهای احتمالی این کار اشاره ای نکرده است. تا زمانی که روند انجام آزمایش روی واکسن ها ادامه دارد، نباید هیچ واکسنی را کاملا مصون و اثربخش به شمار آورد

در نظر داشته باشید تزریق واکسن بوسیله کارمندان شریک های دولتی چروک قدری از آزمایش های بالینی محسوب نمی شود؛ بلکه طبق گفته ی نیویورک تایمز، انبازی ها از آن ها خواسته اند درون مواقع اورژانسی واکسن را برای جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ دریافت کنند. روی کارمندانی که داوطلبانه واکسن را دریافت می کنند، مطالعه ای رسمی انجام نمی شود؛ اما داده هایی که بدین طریق بوسیله مشت می آید، می تواند جزئیات بیشتری درباره ی اثربخشی واکسن عرضه دهد. دانشمندان اخطار می دهند تا وقتی روند انجام آزمایش روی واکسن ها ادامه دارد، نباید هیچ واکسنی را کاملا ایمن و اثربخش بوسیله احصائیه آورد.

پائول آفیت، مدیر بخش واکسن در درمانگاه کودکان فیلادلفیا، می گوید: «ایمن خواندن واکسن پیش از انجام جنین ی سوم آزمایش ها روی دَه هاهزار نفر از داوطلبان و پس ازآن نظارت روی آن ها اتفاقی غیرعادی است.» او درادامه ی سخنانش می گوید هدف اصلی آزمایش های بالینی بزرگ که با مداقه و وسواس متجاوز طراحی می شوند، این است که بتوان ایمنی و اثربخشی واکسن را ارزیابی کرد. 

الکس جان لاندن، مدیر بسرنوشت شوم دچار کردن اصول اخلاقی و سیاسی در دانشگاه کارنگی ملون، درباره ی گزارش های اخیر می گوید: «وعده ی ثالث آزمایش بوسیله صدها، بلکه هزاران نفر نامزد در بازه ی زمانی طولانی احتیاج دارد؛ برای اینکه باید آثار سلبی احتمالی را کاملا خبر کنیم که ممکن است بلافاصله پس از اماله واکسن ایجاد نشوند. حتی درصورت بی خطربودن خودِ واکسن، چنانچه آدم تفکر کنند بدنشان مصون شده، درحالی که حقیقت به پشت این موضوع باشد، ممکن است خودشان را درمعرض خطرهایی قرار دهند که درصورت دانستن ایمن نبودن بدنشان قرار نمی دادند. این یعنی عملا درصورت اثربخش نبودن واکسن، ظن ابتلای افراد به بیماری اضافه معلوم می کند. 

برخی رسانه ها ادعا می کنند این بدوی باری نیست که چین عاری گذراندن پروتکل های ایمن مربوط به وارسی ی واکسن کرونا، خودِ واکسن را دراختیار برخی افراد راحتی می دهد. دو هفته قبل، سینوفارم گفت مدیران اجرایی شرکت دستیار کرد ه اند فرایند «پیش آزمایش» واکسن پیش از آن ایفا شود که برای نخستین آزمایش روی آدم تأیید شود. سینوفارم تصویری در شبکه های مدنی منتشر کرد و گفت کسانی که برای این کار داوطلب شده اند، به تاسیس شمشیر پیروزی معاون شایانی کرده اند.

در پی انتشار این گزارش ها، خبرنگاران بخاطر دریافت تشریح بیشتر با CNBG ارتباط سفت کردند. ظاهرا CNBG ترجیح داده به این سؤال پاسخ ندهد که «آیا کارمندانش را از آزمایشی وجود داشتن واکسن مقدمه کرده خواه خیر؟»  مقاله های مرتبط:مادرنا سومین و آخرین کارآزمایی واکسن کرونا را آغاز کردنتایج مثبت کارآزمایی مادرنا: تولید پادتن تو تمام ۴۵ نفر شهود کننده واکسن کرونا

پیش تر، چین بوسیله دلیل استفاده از استانداردهای کوفته برای تولید واکسن با عواقب جدی روبه رو شده است. در سال ۲۰۱۸، رسانه ها متوجه شدند چنگ شنگ بایوتکنولوژی، یکی از شرکت های داروسازی بزرگ چین، سوابق آزماش روی واکسن هاری را جعل و واکسن های سیاه سرفه و دیفتری و کزاز را بخاطر کودکان تولید کرده؛ است درحالی که این واکسن ها نمی توانستند بوسیله طور ارزان از بدن دربرابر بیماری های یادشده محافظت کنند. 

تاکنون، مطالعات شرکت های چینی نشان می دهد سیلان تولید واکسن بوسیله شکلی جدی داخل حال پیگیری و نتایج امیدوارکننده ای تیمار درون این بن به دست آمده است؛ با این حال تا زمانی که آزمایش های بالینی به اتمام نرسند، اثربخشی این واکسن ها درون هاله ای از ابهام پایا می ماند.بیشتر بخوانید:تشخیص آسیب قلبی تو بیشتر بیماران بهبودیافته از کووید 19چرا فداکار افراد هرگز تکثیر وزن علنی نمی کنند؟کنکور سراسری داخل تاریخ مقرر برگزار می شودایرانی ها هر سه روز یک کود به پیمانه وزن برج میلاد زباله تولید می کنندوزیر بهداشت: به تعویق انداختن کنکور به امید روزهای بهتر، فقره درستی ازاله
  • ۹۹/۰۵/۱۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی