به تایپ - تایپ در دستان شما

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق،  استعفای محمدرضا عارفاز شورای ممتاز سیاست گذاری مصالحه طلبان هنوز درون تاریکی است که صیت های جدیدی بخاطر جایگزینی او به گوش می رسد؛ از بهزاد نبوی، محسن هاشمی و مجید انصاری تا عبدالله نوری.

استعفای عارف در حالی اخبار شد که گویا این استعفا پیش از سال نو و تا اینکه پیش از استعفای موسوی لاری، نایب رئیس سابق شورای عالی، تالیف شده حیات و از زمان نگارش تا اعلام آن، یعنی به مدت چند ماه هیچگاه کس از این بی کاری مخبر نبود و زمانی بی آرامی که اطلاع دادن شد، استعفا به دست یکی از اعضای شورای برجسته و خارج از چارت بوروکراتیک داده شده وجود و مجموعه اعضا هیچ رویت سلبی یا تأییدی بر استعفای رئیس شورا ندادند. این درون حالی است که داخل میانه زمزمه ها بر انحلال شورای عالی سیاست گذاری، اخیرا فدایی چهره های حزبی سازش طلب در گفت وگوهایی نام های جایگزین عارف را مطرح کرده اند. حسین مرعشی: بهزاد نبوی می تواند تفویض خوبی باشد

اخیرا حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، در گفت وگو با روزنامه متبوع حزبی خود یعنی «سازندگی»، درباره اینکه چه کسی می تواند رئیس آینده شورای ممتاز باشد، گفته است: «سه خصوصیت از نظر من بخاطر ریاست آینده شورا مهم است؛ شروع اینکه طیف های متنوع این جبهه، اعم از طیف های ارزشی تا میانه رو و رادیکال، باید او را قبول داشته و وابستگی خوبی با او داشته باشند. دوم اینکه به شمارش سیاسی باید نقش جبهه اصلاحات و انتخابات آینده را باور داشته باشد. چنانچه فراغت باشد خودش دراین باره مردد باشد که آیا باید شریک کنیم یا خیر، نباید مردد باشد و باید بتواند فضای دیپلماتیک را بوسیله انعام تجرید کند و بن عقد ها را بشکند. سوم حزن اینکه پیام برگزینی این فرد به نظام باید پیام همراهی و شریک شدن باشد. نباید شکاف بین نظام جمهوری اسلامی و اصلاح طلبان را که سال هاست وجود دارد، این فرد بیشتر بطی ء و باید در موجب نوسازی روابط بین اصلاح طلبان و زیبایی سیاسی لول کند».

سخنگوی حزب کارگزاران درباره اینکه آیا عبدالله نوری شایستگی زوجیت شورا را دارد خواه نه، گفته است: «آقای نوری گذشته از اینکه خودش هم این مسئولیت را نخواهد پذیرفت، فردی سوم را هم به اعتقاد من ندارد و پیام همراهی و شرکت با نظام از این طریق نقل مکان نخواهد شد؛ اما بهزاد نبوی می تواند انتخاب خوبی باشد». او نیز از محسن هاشمی و مجید انصاری تیمار به عنوان کسانی که می توانند رئیس شورای عالی باشند، نام محبوس است.

غلامسحین کرباسچی: سوابق نوری با عارف برازنده قیاس نیست

این واج مرعشی درون حالی است که کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران، در تیر سال ۹۷ درباره زوجیت پارلمان اصلاحات به «جماعت خبرنگاران بالغ» گفته بود: «اگر این طرح به صورت کامل تأیید شود و مجموع گروه های ارامش طلب از آن ایمنی کنند، ریاست آن به قیافه انتخابی از لفظ اعضای این تشکل تعیین خواهد شد و برگزینی عبدالله نوری یا شخص دیگری برای سکان داری ریاست پارلمان اصلاحات ازسوی اعضا به صورت دموکراتیک غرض گیری می شود.

سوابق نوری با محمدضا عارف متفاوت است و کارکردهای دیپلماتیک آنها در روند اصلاحت زیبنده قیاس نیست؛ بنابراین نمی قابلیت پیش دماغ کرد کدام یک از آنها صندلی ریاست پارلمان اصلاحات را از آن خویشتن می کند. انتقاد تکامل جزء است و افراد باید با کارنامه، اقدام و شخصیت شان مورد نقد استراحت بگیرند؛ بنابراین سیلان بنیادی در لول جریان اصلاحات، بهبود شرایط کشور و محلول مشکلات اقتصادی و سیاسی بوده و لذا انتقاد از مهتر فراکسیون امید طبیعی است و او یا باید پاسخ دهد یا باید انتقادات را بپذیرد. عبدالله نوری شخصیتی قابل احترام، مقتدر درون حل مسائل سیاسی، موتمن و با سوابق مثبت است که می تواند گزینه مناسبی برای جایگزینی عارف باشد؛ ولی دراین باره باید اعضای پارلمان دیدن بدهند». درعین حال که طرح پارلمان اصلاحات هیچ گاه اجرائی نشد و در میان مغایرت نظرهای اصلاح طلبان به مشت فراموشی بی قراری سپرده شد، این سخن کرباسچی نشان می دهد نظر دبیرکل حزب کارگزاران بر عبدالله نوری بوده است؛ هرچند کرباسچی پس ازآن از این گفت وگو در گفت وگوی دیگری با روزنامه «اعتماد» در همان سال گفت: «موضوع این حیات که مصاحبه کننده پرسید اگر راحتی باشد شورای برجسته تغییر کند، امکان پذیر است افرادی جای آقای عارف را بگیرند؟ من گفتم این موضوع به برگزینی شورا بستگی دارد. خویشتن شورا ممکن است افرادی را به عنوان رئیس، راقم و... گزینش کنند. دوباره پرسید مقدور است افرادی شبیه آقای عبدالله نوری به نشانی رئیس شورا مطرح شود.

غلام گفتم بله ایشان بی قراری می تواند مطرح شود. خبرنگار رسانه موقوف بوسیله صداوسیما که معمولا می خواهند داخل هر آش یک گوشتی بخاطر خود روشن کنند، این تیتر را زد که آقای نوری جایگزی خوبی برای عارف است؛ درحالی که من نگفته بودم. او پرسید و من گفتم می تواند این نعوظ باشد. معنای این حرف این حلق که من ظهر چنین تحول و تحولی باشم». جواد امام: عبدالله نوری اجماع ساز است

در کنار مطرح شدن نام بهزاد نبوی که تو سال های اخیر اعتقاد داشته بدون هیچ قیدوشرطی باید تو انتخابات شرکت کرد و همگی جانبه تا اینکه بیشتر از نیروهای کارگزاران از دولت حسن روحانی دفاع کرده است، جواد امام، از نزدیکان سیدمحمد خاتمی، تو گفت وگو با «ایسنا» گزینه کم ارزش برای ریاست بر شورای ممتاز را عبدالله نوری نامیده است: «هم سخنی سازی با همه شخصیت های پا بر جا و حقوقی شورای عالی فرمان تاب فرسایی است و اگر عارف تشخیص داده است که از کار جمعی فاصله بگیرد، به نظر غلام عبدالله نوری جایگزین مناسبی بخاطر اجماع سازی و محکمی شورای برجسته است و حتی احزابی که به شورای عالی نقد دارند، پذیرای عبدالله نوری هستند».

او درباره استعفای عارف هم گفت: «عارف منتخب شورای عالی سیاست گذاری وجود و علی القاعده باید استعفای خود را به شورا اطلاع دادن می کرد، ولی تاکنون هیچ استعفای رسمی و مکتوبی بوسیله شورای عالی نرسیده است. داوود محمدی، پلیس احزاب برای ثبت شورای عالی در وزارت ملک بود و بخاطر برگزینی مهتر شورا یا اجابت بی کاری تصمیم گیر نیست.

شورای عالی محاکمه گذاری بنا پیاده شدن مشیت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و با حضور این احزاب و اشخاص حقیقی تشکیل شده است و همین جبهه غصه باید برای ادامه فعالیت شورای ممتاز یا مصالحه ساختار آن غرض بگیرد. جلسات شورای هماهنگی تو حال برگزاری است، ولی تاکنون هیچ غرض مشخصی گرفته نشده است و نظرات اعلام شده، نظرات شخصی بوده است». امام درباره اینکه آیا خاتمی در این موضوع موضعی خواهد گرفت یا نه، گفت: «آقای خاتمی بوسیله موضوع ورود نمی کند؛ زیرا متصل تأکید دارد اعضای شورا باید به جمع بندی برسند و فقط اگر لازم بوده، وعظ مطرح می درنگ». داوود محمدی: عبدالله نوری جایگزین نیکوکاری بخاطر عارف است

محمدی، دبیرکل انجمن اسلامی معلمان، درباره این موضوع به خبرگزاری «ایلنا» گفت: «در هر سه دوره تشکیل شورای عالی، آقای عارف از سوی اعضای شورا به نشانی رئیس انتخاب شد، بنابراین طبیعی است که مسئله استعفای ایشان غم باید تو شورا مطرح شود؛ تیمار استعفای ایشان و هم استعفای آقای موسوی لاری باید داخل شورا مطرح، بررسی و درباره آنها تصمیم گیری شود... شورای عالی ساختاری متشکل از معاونت و مسئولان کمیته ها را دارد و همچنان می تواند بوسیله فعالیت خویشتن ادامه دهد و این گونه نیست که تنها رئیس داشته باشد». او ادامه رحم: «نکته دیگر اینکه تشکیل شورای دادرسی گذاری نشئت پژمرده از فعالیت شورای هماهنگی است و لازم بود این استعفا به دوستان اعلام شود؛ منتها به انگیزه وقفه ای که بوسیله دلیل شیوع ویروس کرونا به بود آمد، جلسات مدتی تشکیل نشد، اما در مقدماتی جلسه، بی کاری بوسیله وقوف دوستان رسید و اعضای شورای هماهنگی تو جریان آن بودند.

بااین حال، محتوای صحبت ها بوسیله این صورت وجود که عمده افراد بوسیله استعفای آقای عارف عقیده نداشتند و دید اعضا هم بر این وجود که این استعفا باید درون شورای برجسته سیاست گذاری مطرح شود؛ چراکه ایشان ازسوی اعضای شورای برجسته محاکمه گذاری انتخاب شده بود، بنابراین باید جلسات شورای ممتاز سیاست گذاری تشکیل شود و این استعفا داخل آنجا مطرح شود تا اعضا درباره تأیید یا عدم تأیید آن غرض بگیرند». دبیرکل هیئت قانونگذاری اسلامی معلمان همچنین درباره مطرح شدن اسامی افراد متنوع ازجمله عبدالله نوری برای ریاست شورای ممتاز سیاست گذاری گفت: «در جریان مصالحه طلبی شخصیت های وقار هستند که توانمندی برعهده گرفتن اربابی شورا را دارند و اسم هرکدام از آنها از سوی افراد مختلفی مطرح می شود». او تأکید کرد: «عبدالله نوری جایگزین خوبی برای عارف است».
  • ۹۹/۰۴/۲۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی